Skip to main content

Quinta semana: reportaje sobre "els Aiguats de 1982" en colaboración con CSHA


Reportaje plurilingüe en colaboración con el departameno de CSHA (Ciències Socials i Humanes d'Andorra). Cuestionario/questionari:

Què va passar? On?

Quan va passar? (dia, mes i any)

Quants ml/per hora van caure?

Per què és una xifra important?

On es va fer el registre?

Qui és la Laura Trapero?

Com es van produir aquestes fortes pluges? 

Punt de vista meteorològic:

Punt de vista del relleu:

Quantes hores van durar les pluges?

Anota els milímetres que van caure a:

Canigó: fins a 600 mm en 48h    

Ransol=                Les Escaldes=                Ordino=

Estem preparats per fer front a uns aiguats semblants en l'actualitat?

les prediccions meteorol+ogiques es fan a quants dies vista?

Qui va demostrar la seva solidaritat i valentia per tornar a la normalitat?

Qui ha promogut el reportatge? Qui el patrocina? qui hi col·labora?

a) El Centre d'Estudis de la Neu i de la Muntanya d'Andorra (CENMA)

b) RTVA, FEDA, Arxiu Nacional, EUMETSAT/Meteo France/meteo.cat --> imatges d'arxiu

c) Crèdit Andorrà


 Aiguats a Andorra 1982. El tema da mucho de sí y trabajaremos en equipo buscando testigos del evento más adelante.

Al trabajar en conjunto, cada noticia individual deve posicionarse en el cuerpo. Podemos usar un pequeño título que separe cada una de ellas y las identifique de qué se habla. El titular y subtítulo deben ser un "paraguas" que cubra toda la noicia (no solo una parte).

PRÁCTICA DE LOCUCIÓN
Haremos una primera aproximación a la dicción periodística locutando la noticia. Aquí tenéis unos consejos, pero ya profundizaremos en el tema, especialmente en el 2º trimestre. Ahora es para empezar a perderle el miedo a hablar en público y romper el hielo.

https://youtu.be/BsZQJSKqsx0



RED: REPORTATGE SOBRE UNA EFEMÈRIDE

EFEMÈRIDE: Referit a un dia de l'any, relació d'esdeveniments ocorreguts en diferents èpoques a la data d'aquell dia. / Esdeveniment notable. /  Nota, article, etc., on es recorda un fet notable esdevingut en una data.

Un REPORTAJE es un trabajo documental planificado cuyo propósito es informar; a pesar de ello, puede incluir opiniones personales del autor. Por este motivo, tienden a elaborarse con ciertos criterios subjetivos del investigador, aunque incluya una gran diversidad de colaboradores o informantes para redactarlo.

MIRA EL VÍDEO I RESPON LES PREGUNTES SEGÜENTS: https://www.youtube.com/watch?v=1IqfG-FCwdk

0. Què va passar? On? _______________________________ a _______________________

Aquest anys farà __________ anys.

  1. Quan va passar? (dia, mes i any)   _______ de ________________ de _____________

  2. Quants mm de pluja van arribar a caure? _________ mm  – Per què és una xifra important?

  3. On es va fer el registre?

  4. Qui és la Laura Trapero?

  5. Com es van produir aquestes fortes pluges? 

    1. Punt de vista meteorològic:

    2. Punt de vista del relleu:

  6. Quantes hores van durar les pluges?

  7. Anota els milímetres que van caure a:

    1. Canigó: fins a 600 mm en 48h    

    2. Ransol=        

    3. Les Escaldes=        

    4. Ordino=

  8. Estem preparats per fer front a uns aiguats semblants en l'actualitat? Completa la frase:

Les prediccions meteorològiques es fan a _____ dies vista i es pot ___________ la gent amb més antelació.

  1. Qui va demostrar la seva solidaritat i valentia per tornar a la normalitat?

  2. Qui ha promogut el reportatge? Qui el patrocina? qui hi col·labora?

  1. a) El Centre d'Estudis de la Neu i de la Muntanya d'Andorra (CENMA)

  2. b) RTVA, FEDA, Arxiu Nacional, EUMETSAT/Meteo France/meteo.cat --> imatges d'arxiu

  3. c) Crèdit Andorrà

ENCARREC: reportatge sobre els aiguats


DATA LÍMIT: Ha de publicar-se la primera setmana de novembre. Ha d’estar llest abans de les vacances de Tots Sants.


DISTRIBUCIÓ DE TASQUES


Periodista

Objectiu

Tasca

Observacions

Declarants


Punt de vista científic: meteorològia

Explicar els motius dels aiguats des del punt de vista meteorològic

Incloure un gràfic, una taula, una imatge i reconèixer les fonts



Meteoròlegs RTVA o servei de meteoriolgia (estació de Ransol?)


Punt de vista científic: relleu

Explicar els motius dels aiguats des del punt de vista meteorològic

Incloure un gràfic, una taula, una imatge i reconèixer les fonts.

Localitzar en un mapa els llocs més afectats

Profe de ci`ncies naturals


Punt de vista històric: què va significar

Preguntar al professorat de formació andorrana sobre el significat i magnitud dels aiguats

Demanar fotos a l’Arxiu d’Andorra

Trucar a l’Arxiu i demanar fotos. 








Punt de vista humà: com es va viure en primera persona

Buscar declaracions: 

Gravar audio i fer fotos de testimonis. Fer video. Escriure les seves declaracions

Trobar testimonis de ºa mà: personal de neteja (x3), biblioteca (x1), PAS: conserges (x3) i secretaria (x3) i cuina (+5).


Vincular amb l’actualitat

Estem preparats pel futur?

Definir com estem en l’actualitat de preparats per nous aiguats. Vincular amb aiguats a Espanya el mes passat i el canvi climàtic.

Bombers









Comments

Popular posts from this blog

LECTURA DÍA DE LA HISPANIDAD: SPANGLISH, 2 ARTÍCULOS

https://elpais.com/elpais/2016/08/03/eps/1470175555_147017.html Aquí se habla ‘espanglish’ Frank Báez SUSAN MEISELAS / MAGNUM 3 AGO 2016 - 00:05  CEST Más de 40 millones de personas en Estados Unidos utilizan este idioma que evoluciona generación a generación. Otros Conéctate Conéctate Imprimir MI 'ESPANGLISH' es pésimo. Se podría pensar que porque soy dominicano y por haber vivido en Estados Unidos lo hablaría a las mil maravillas. Pero no es el caso. Sucede que no cuento con la capacidad que poseen muchos compatriotas de cambiar del inglés al español en una misma oración. Eso que los lingüistas llaman  code switching  (alternancia de códigos), y la gente,  switchear,  se me hace tan difícil como leer los subtítulos y seguir la trama de una película. Para algunos esto de un  espanglish  pésimo es un pleonasmo. Quienes lo dicen son los mismos puristas de nuestra lengua que tienen pesadillas recurrentes sobre que el  espanglish  se apodera

T3. COI y podcasts

  2 mayo 2022 1. Diapositiva sobre el Comité Olímpic d'Andorra: logotipo y descripción del organismo + 5 preguntas 2. Vuestras propuestas de podcast: logos y texto 3.  Guion de podcast. Ejemplo sobre gastronomía mexicana. Leemos ejemplo. 4. Preparamos nuestro primer guion (grupos):  intro sección 1 sección 2 sección 3 despedida 5. Deberes: descargar app de edición de audio (Audacity) y hacer ejercicio de edición de audio.   https://www.coa.ad/

T2.4. Concurso de cortometrajes contra el (ciber)bullying

Concurso de cortometraje https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:9dc19f09-b4c5-470c-a090-fa65b8975115 --  Tríptico aquí Vamos a organizar una exposición divulgativa sobre este vocabulario relacionado con el bullying y otros fenómenos criminales o peligrosos relacionados con las nuevas tecnologías (robo de identidad, estafas piramidales, grooming y sexting, etc.). Nuestros conocimientos audiovisuales pueden ayudarnos a participar en este concurso de cortometraje. Ya tenemos nuestra primera noticia para febrero.  Además: concurso de carnaval por clases, mundialito, despedida de Nate, entrevista en la radio, la visita del secretario de Estado andorrano al centro, los pasatiempos ¡y mucho más!